Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2014

ΓΚΟΛ ΣΤΟ 90 ΤΟΥ ΝΤΑΒΟΥΤΟΓΛΟΥ

 
 Αγεφύρωτες οι διαφωνίες στα θέματα "υψηλής πολιτικής"

Γκολ στο 90’ και μάλιστα εντός έδρας, δέχτηκε η ελληνική πλευρά από τον Αχμέτ Νταβούτογλου, ο οποίος ζήτησε θρασύτατα συνεκμετάλλευση των πετρελαίων σε Αιγαίο και Κύπρο! Ο κ. Νταβούτογλου άφησε για το τέλος (της πρώτης ημέρας της επίσκεψής του) να φανούν οι πραγματικές επιδιώξεις της Άγκυρας και η πρόκλησή του έμεινε αναπάντητη! Πάντως, ο κ. Νταβούτογλου φρόντισε «με το καλημέρα» να καταστήσει σαφείς τις τουρκικές επιδιώξεις, αν και στις επαφές με Παπούλια και Σαμαρά ήταν ιδιαίτερα προσεκτικός.  

Ωστόσο, αργότερα, στο 3ο Ελληνοτουρκικό Συμβούλιο Συνεργασίας, φάνηκε ξεκάθαρα ότι δεν μπορούν να γεφυρωθούν οι διαφορές των δύο πλευρών στα θέματα «υψηλής πολιτικής», παρά τις συμφωνίες στα λεγόμενα θέματα «χαμηλής πολιτικής».  «Συγκλίσεις» αναζητήθηκαν από την πρώτη στιγμή, όπως διευκρίνιζε στους δημοσιογράφους ο Ευ. Βενιζέλος, αλλά μάλλον δεν βρέθηκαν. Εκείνο που σημάδεψε, πάντως, τις επαφές της πρώτης ημέρας ήταν η αναφορά του κ. Νταβούτογλου κατά τον χαιρετισμό του στο επιχειρηματικό φόρουμ. 

Ενώπιον του Έλληνα πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά πρότεινε το Κυπριακό αέριο να φτάνει στην Ελλάδα μέσω Τουρκίας! «Ως προς το Κυπριακό, σας απευθύνω την εξής έκκληση. Ελάτε να επιλύσουμε αυτό το θέμα, να εκμεταλλευθούμε από κοινού τον ενεργειακό πλούτο και να συνδέσουμε τις ενδεχόμενες πηγές φυσικού αερίου με την Ελλάδα μέσω Τουρκίας…» ανέφερε ο κ Νταβούτογλου, για να προσθέσει ακολούθως μία έμμεση απειλή με τη φράση «ποτέ δεν έβλαψε κανέναν η ειρήνη…» (υπονοώντας ότι, αν δεν προχωρήσει η συνεκμετάλλευση, υπάρχει και το ενδεχόμενο πολέμου!).

Να σημειωθεί ότι από ελληνικής πλευράς δεν υπήρξε απάντηση, αφού δεν είχε προβλεφθεί να υπάρχει άλλος ομιλητής μετά τον τούρκο πρωθυπουργό, ο οποίος ήταν ο τελευταίος που έλαβε τον λόγο και φυσικά διαμόρφωσε τις εντυπώσεις που επιθυμούσε! Σε μία ύστατη προσπάθεια αναζήτησης διεξόδου, οι γενικοί γραμματείς των δύο υπουργείων Εξωτερικών, πρέσβεις Μητσιάλης και Σινιρλίογλου, επανεξέτασαν την επομένη (Σάββατο) πιθανές λύσεις, προκειμένου να υπάρξει επανεκκίνηση των συνομιλιών στην Κύπρο. 

Στις συναντήσεις αυτές, τεχνοκρατικού χαρακτήρα, συζητήθηκαν όλες οι παράμετροι της κυπριακής ενεργειακής ατζέντας. Σε κάθε περίπτωση το Ελληνοτουρκικό Συμβούλιο Συνεργασίας σε ανώτατο επίπεδο  που συγκλήθηκε για τρίτη φορά από το 2010 απέβη αναποτελεσματικό στα μείζονα ζητήματα και εξυπηρέτησε κυρίως την Τουρκία. Διαβάστε την Επικαιρότητα ΕΔΩ.....


 


ΜΗΝ ΠΥΡΟΒΟΛΕΙΤΕ ΑΛΛΟ ΤΑ ΕΞΑΡΧΕΙΑ!

 

Το ίδιο πλάνο 4-5 φορές τον χρόνο. Φλεγόμενος κάδος, νύχτα, ΜΑΤ, ασπίδες, στα σκούρα κουκουλοφόροι, κλεισμένοι δρόμοι, βιτρίνες σπασμένες, αυτοκίνητα τούμπα, ζωντανή σύνδεση και μεταδόσεις στα όρια της υστερίας. Ένας κύκλος στο κέντρο της Αθήνας κλειστός, απομονωμένος, «μπαρουτοκαπνισμένος». Κι όμως τα Εξάρχεια είναι στο κέντρο του αστικού ιστού. Μένουν γιαγιάδες, παππούδες, μικρά παιδιά. Έχουν εκεί τα σπίτια τους, ποτίζουν τα μπαλκόνια τους, πάνε στη γειτονιά για καφέ και ψώνια. Κανονικοί άνθρωποι - κανονικές ζωές.

Τα Εξάρχεια έχουν μερικά απ´ τα καλύτερα και ιστορικότερα στέκια της πόλης. Στην Καλλιδρομίου, τη Βαλτετσίου, τη Ναυαρίνου. Έχουν καλή αγορά: ζαχαροπλαστεία, ψαράδικα, χασάπικα, βιβλιοπωλεία και την πιο ζωντανή λαϊκή το Σάββατο. Την Κυριακή το πρωί, μετά τα γεγονότα μνήμης του Γρηγορόπουλου, γύρω στις 9 παρά, κατέβηκα για εφημερίδες. Ο ήλιος είχε ανέβει, οι δρόμοι ήταν καθαροί και στο ψιλικατζίδικο ένας κύριος 80άρης με παντόφλες και ρόμπα καρώ ρώταγε εάν το βράδυ κύλησε καλά. Αστός στο στιλ και τη συμπεριφορά. Παλαιού τύπου ευγένεια.

Του χαμογέλασα και βγαίνοντας παρατήρησα ότι τα νεράντζια κρέμονται ακόμα, σαν μπάλες στολισμένες στο έλατο. Οι βόλτες στη χριστουγεννιάτικη αγορά είναι μια καλή ευκαιρία να σπάσει το υποτιθέμενο άβατο. Ξεστρατίζεις απ´ τη Σταδίου, τη Σκουφά, την Πατησίων και κάνεις τα ψώνια σου μαζί με άλλους κανονικούς ανθρώπους που μερικές νύχτες τον χρόνο φοβούνται να βγουν από τα σπίτια τους αλλά τον υπόλοιπο καιρό έχουν αυτό που χάνεται στην υπόλοιπη Αθήνα:

Γειτονιά. Έχω σκεφτεί πολλές φορές ότι η γειτονιά μου είναι σαν γυναίκα. Ευάλωτη, μυστηριώδης, γοητευτική, τραυματισμένη, με ένα σκοτεινό κομμάτι κρυμμένο στις νύχτες της. Μπορεί να χαίρεσαι τη χαρά της αρκεί να προσέχεις τις επικίνδυνες μέρες του μήνα.
 


ΤΟ ΑΡΧΑΙΟΤΕΡΟ ΕΡΓΟ "ΑΦΗΡΗΜΕΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ" ΒΡΕΘΗΚΕ ΣΕ ΟΣΤΡΑΚΟ

 

Ένα όστρακο ηλικίας μισού εκατομμυρίου ετών φέρει πάνω του «ζικ ζακ» χαραγματιές που φαίνεται να έχουν γίνει εκ προθέσεως. Το γεγονός αυτό καθιστά το εν λόγω αντικείμενο το αρχαιότερο έργο συμβολικής «τέχνης» που έχει βρεθεί ποτέ, τουλάχιστον 300.000 χρόνια αρχαιότερο από οτιδήποτε σχετικό είχε ανακαλυφθεί μέχρι σήμερα. Το όστρακο είχε βρεθεί στην Ιάβα της Ινδονησίας στο τέλος του 19ου αιώνα, αλλά μόλις τώρα μελετήθηκε και έγινε αντιληπτή η σημασία του για την ανάδυση της πολύπλοκης και δημιουργικής ανθρώπινης σκέψης.

Το εντυπωσιακό είναι ότι ο πιθανός δημιουργός του αφηρημένου έργου τέχνης είναι ο «Όρθιος Άνθρωπος» (Homo erectus), ένας πρόγονος του σύγχρονου «έμφρονος» ανθρώπου (Homo sapiens), ο οποίος έως τώρα δεν θεωρείτο ικανός για τόσο συμβολική σκέψη. Μερικοί επιστήμονες θεωρούν μάλιστα ότι το εύρημα θα μπορούσε να οδηγήσει σε γενικότερη αναθεώρηση των σημερινών απόψεων για τις περιορισμένες νοητικές και καλλιτεχνικές ικανότητες των μακρινών προγόνων μας.

Η δημιουργία έργων τέχνης θεωρείται πιο πρόσφατη κατάκτηση του ανθρώπου. Ωραίες σπηλαιογραφίες ηλικίας 40.000 ετών έχουν βρεθεί στην Ευρώπη και στην Ινδονησία, ενώ άλλες πιο απλές έχουν ανακαλυφθεί στην Αφρική και χρονολογούνται προ 100.000 ετών περίπου. Ποτέ όμως μέχρι σήμερα δεν είχαν αποδοθεί ανάλογα δημιουργήματα στον Ηomo erectus, ένα είδος που εμφανίστηκε στην Αφρική πριν από 1,9 έως 2 δισεκατομμύρια χρόνια, εξαπλώθηκε έως την Ασία και εξαφανίστηκε πριν από περίπου 140.000 έως 150.000 χρόνια και ενώ στο μεταξύ είχαν κάνει την εμφάνισή τους οι Νεάντερταλ.

Οι περισσότεροι παλαιοανθρωπολόγοι θεωρούν τους Homo erectus τους άμεσους προγόνους τόσο των σύγχρονων ανθρώπων (Homo sapiens), όσο και των «ξαδερφιών» μας, των Νεάντερταλ. Το χαραγμένο όστρακο του γλυκού νερού είχε βρεθεί από τον ολλανδό παλαιοντολόγο Ευγένιο Ντιμπουά στην περιοχή Τρινίλ της ανατολικής Ιάβα, εκεί όπου ο ίδιος είχε ανακαλύψει το 1891 το πρώτο απολίθωμα Homo erectus (τον λεγόμενο ″Άνθρωπο της Ιάβα″). Μετέφερε όλα τα ευρήματα στην Ολλανδία, όπου εξετάστηκαν στη διάρκεια του μεσοπολέμου και μετά καταχωνιάστηκαν στα υπόγεια του Μουσείου του Λέιντεν. 

Ώσπου η βιολόγος Ζοζεφίν Ζόορντενς του ίδιου πανεπιστημίου τα «ξέθαψε» στην εποχή μας, τα μελέτησε ξανά και κατάλαβε την αξία τους. Οι γεωμετρικές χαραγματιές πάνω στο όστρακο έχουν μήκος ενός εκατοστού και πλάτος λίγων χιλιοστών και έχουν γίνει με κάποιο αιχμηρό αντικείμενο, πιθανώς κάποιο αυτοσχέδιο εργαλείο, όπως το δόντι ενός ζώου ή ψαριού. Η μελέτη με ηλεκτρονικό μικροσκόπιο επιβεβαίωσε ότι η δημιουργία των ζικ ζακ γραμμών ήταν εμπρόθετη και όχι τυχαία.

Ο δημιουργός τους (άνδρας ή γυναίκα) ήταν δεξιόχειρας και φαίνεται να έδωσε σημασία στη λεπτομέρεια του σχεδίου. Οι ερευνητές προσπάθησαν, πάντως, να χαράξουν ένα ανάλογο σχήμα σε σημερινό όστρακο και διαπίστωσαν πόσο δύσκολο είναι. Οι κόκκοι άμμου που βρέθηκαν μέσα στο όστρακο, χρονολογήθηκαν ότι έχουν ηλικία 430.000 έως 540.000 ετών, οπότε ανάλογη πρέπει να είναι και η ηλικία του οστράκου. Άλλοι πάντως επιστήμονες εξέφρασαν επιφυλάξεις γι’ αυτή τη συσχέτιση, αντιτείνοντας ότι μπορεί η χάραξη του οστράκου να έγινε σε κατοπινό χρόνο από την ηλικία της άμμου.

Κατά πόσο μπορεί να θεωρηθεί πράγματι το αρχαιότερο έργο τέχνης, παραμένει ανοικτό ερώτημα. «Είναι ένας τρόπος αυτοέκφρασης. Τι σήμαινε για τον άνθρωπο που το έκανε, απλώς δεν μπορούμε να ξέρουμε. Μπορεί να επιδίωκε να εντυπωσιάσει το ″κορίτσι″ του ή να περάσει την ώρα του ή να σημαδέψει το όστρακο ότι αποτελεί ιδιοκτησία του», είπε η βιολόγος. Όμως, ακόμη κι αν δεν πρόκειται για «τέχνη», όπως την εννοούμε σήμερα, το πιο σημαντικό, κατά τους επιστήμονες, είναι ότι πιθανότατα αποτελεί χαρακτηριστικό δείγμα της ικανότητας των μακρινών προγόνων μας για αφαιρετική συμβολική σκέψη.

Και εδώ πάντως άλλοι επιστήμονες εμφανίζονται σκεπτικιστές, μην αποκλείοντας ότι η χάραξη μπορεί να έγινε με τυχαίο τρόπο, χωρίς να υποδηλώνει πραγματική συμβολική αφαιρετική ικανότητα. Η σχετική δημοσίευση, με επικεφαλής τη Ζόζεφιν Ζόορντενς, έγινε στο περιοδικό "Nature", σύμφωνα με το Γαλλικό Πρακτορείο, το "Science" και το "New Scientist". Οι ίδιοι οι ερευνητές θεωρούν ότι είναι ζήτημα χρόνου να βρεθούν και άλλα τόσο παλιά έργα «τέχνης».
 


ΣΤΟΝ ΑΝΑΚΡΙΤΗ ΟΙ ΣΥΛΛΗΦΘΕΝΤΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΕΠΕΙΣΟΔΙΑ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΑ

 

Στον ανακριτή, προκειμένου να απολογηθούν, θα οδηγηθούν σήμερα Δευτέρα και αύριο Τρίτη τα έξι άτομα που συνελήφθησαν το μεσημέρι του Σαββάτου στο κέντρο της Πάτρας, για τα επεισόδια που σημειώθηκαν κατά την πορεία μνήμης για τον Αλέξη Γρηγορόπουλο. Οι έξι συλληφθέντες πέντε άνδρες ηλικίας 56, 43, 33, 22 και 22 ετών αντίστοιχα και μία γυναίκα 27 χρόνων, οδηγήθηκαν σήμερα στον εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Πατρών, όπου τους απαγγέλθηκαν κατηγορίες.

Οι τέσσερις από τους συλληφθέντες, οι οποίοι αντιμετωπίζουν κατηγορίες σε βαθμό πλημμελήματος, θα οδηγηθούν στον ανακριτή, ενώ οι δύο άλλοι, εναντίον των οποίων ασκήθηκαν ποινικές διώξεις σε βαθμό κακουργήματος, θα οδηγηθούν την Τρίτη στον ανακριτή. Και οι έξι συλληφθέντες παραμένουν κρατούμενοι στην Ασφάλεια Πατρών. Στο μεταξύ, όση ώρα οι συλληφθέντες βρίσκονταν στο γραφείο του εισαγγελέα, περίπου 100 άτομα πραγματοποιούσαν συγκέντρωση συμπαράστασης, έξω από το δικαστικό μέγαρο της Πάτρας ενώ σε κοντινή απόσταση βρισκόταν μία διμοιρία των ΜΑΤ.

Όσον αφορά τους τρεις συλληφθέντες ηλικίας 36, 28 και 21 ετών, για τα επεισόδια στο Αγρίνιο, μετά τις ποινικές διώξεις που άσκησε σε βάρος τους ο εισαγγελέας, ορίστηκε τακτική δικάσιμος και στην συνέχεια αφέθησαν ελεύθεροι. Την ίδια ώρα, έξω από τα δικαστήρια του Αγρινίου είχαν συγκεντρωθεί δεκάδες άτομα σε ένδειξη συμπαράστασης προς τους συλληφθέντες. Όταν τα τρία άτομα αφέθησαν ελεύθερα, ακολούθησε πορεία στο κέντρο του Αγρινίου, η οποία ολοκληρώθηκε, χωρίς απρόοπτα.