Τετάρτη 26 Νοεμβρίου 2014

ΟΙ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΥ

 

Οι εικόνες μασκοφόρων αποκεφαλιστών εν ονόματι του Ισλάμ, με ευρωπαϊκή προέλευση, οι οποίοι εξανίστανται αντιδυτικώς όπισθεν δυτικών ομήρων και με αντίληψη ισλαμικώς μεσσιανική άρχισαν να γίνονται εσχάτως μόνιμο φαινόμενο τηλεοπτικής και διαδικτυακής βοράς προς κατανάλωση. Το φαινόμενο αυτό έφερε στην επιφάνεια το θέμα της ισλαμικής παρουσίας στην Ευρώπη, το οποίο μέχρι πριν από λίγα χρόνια ήταν περιορισμένο σε ακαδημαϊκές συζητήσεις.  

Μέσα από το θέμα αυτό προκύπτει ένα σοβαρό ερώτημα. Τι κάνει μέρος των μουσουλμάνων της Ευρώπης να εχθρεύεται τόσο πολύ τις δυτικές χώρες αλλά και τον πολιτισμό των κοινωνιών μέσα στις οποίες γεννήθηκαν και μεγάλωσαν; Σήμερα, το Ισλάμ αποτελεί μέρος του δημογραφικού και πολιτιστικού τοπίου της Ευρώπης. Οι μουσουλμάνοι της Ευρώπης δεν είναι πλέον οι εποχιακοί εργάτες που θα επιστρέψουν στις χώρες τους αλλά, το μεγαλύτερο μέρος από αυτούς, είναι ευρωπαίοι πολίτες που θα παραμείνουν ως μόνιμο τμήμα της πολιτικής και κοινωνικής πραγματικότητας.

Αυτό το καθεστώς μονιμότητας σε συνδυασμό με την σταδιακή δημογραφική έκρηξη, που συντελείται με τη δεύτερη και τρίτη γενεά, και την κοινωνική απομόνωση, σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, έχουν εγείρει πολλά ερωτήματα αναφορικά με τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις αυτής της μεταφύτευσης του Ισλάμ στην Ευρώπη. Από πλευράς ενός πολύ μεγάλου μέρους Ευρωπαίων, η πραγματικότητα αυτή αντιμετωπίζεται ως απειλή για το μελλοντικό χαρακτήρα της Ευρώπης, τόσο τον κοινωνικό όσο και τον πολιτικό.  

Από την άλλη πλευρά, οι μουσουλμάνοι αντιμετωπίζουν την παρουσία τους στον Ευρωπαϊκό χώρο με ανασφάλεια και περιχαράκωση, αφού βλέπουν την πιθανότητα απώλειας της θρησκείας, της κουλτούρας και κατ’ επέκταση της διαφορετικής τους ταυτότητας. Το κεντρικό σημείο για την κατανόηση αυτής της σχέσης είναι ότι το Ισλάμ αποτελεί πρωτίστως μία εξ αποκαλύψεως θρησκεία με ισχυρή πίστη στην παγκόσμια εγκυρότητά της και παράλληλα ένα τρόπο ζωής.

Ως εκ τούτου, το Ισλάμ δεν είναι, και δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται, απλώς ως ένα ιδιαίτερο πολιτιστικό χαρακτηριστικό μίας ομάδας ανθρώπων που προέρχονται από χώρες έξω από την Ευρώπη.  Επιπλέον, η ανάλυση για τους μουσουλμάνους στην Ευρώπη πρέπει να στηρίζεται, εν πολλοίς, στον τρόπο με τον οποίο οι ίδιοι οι μουσουλμάνοι αυτοπροσδιορίζονται και πως αντιλαμβάνονται το Ισλάμ μέσα στο ευρωπαϊκό περιβάλλον και όχι στο πως οι Ευρωπαίοι τους εκλαμβάνουν. 

Από αυτά τα ερωτήματα προκύπτει ένα ευρύ φάσμα απαντήσεων που καταδεικνύουν μία προβληματική σχέση μεταξύ των μουσουλμάνων και των ευρωπαϊκών κοινωνιών μέσα στις οποίες ζουν, με πιο ανησυχητική απάντηση την αδυναμία διαμόρφωσης κοινής αντίληψης, εκ μέρους των μουσουλμάνων, για μία σειρά ουσιαστικών θεμάτων που αφορούν τα ανθρώπινα δικαιώματα (όπως πχ τη θέση της γυναίκας στην κοινωνία).

Η βασική ανάγκη που αναδύεται για τους μουσουλμάνους σήμερα είναι να αποκτήσουν την αυτοπεποίθηση ότι η ευρωπαϊκή χώρα στην οποία ζουν είναι το σπίτι τους μέσα στο οποίο θα πρέπει να οικοδομήσουν την κοινωνική τους πραγματικότητα με βάση τις στοιχειώδεις αντιλήψεις που καθορίζει η ΕΕ. Μέχρι στιγμής, η πραγματικότητα είναι πολύ απογοητευτική σε σχέση με τον πιο πάνω ευσεβοποθισμό. Η αντιδραστική περιχαράκωση και, πολλές φορές, βίαιη αντίδραση είναι ασυμβίβαστα με την προσπάθεια οικοδόμησης αμοιβαίας εμπιστοσύνης και συνεργασίας με τις ευρωπαϊκές κοινωνίες.  

Το πρόβλημα γίνεται ακόμη πιο έντονο ενόσω αυξάνεται ραγδαία ο μουσουλμανικός πληθυσμός της Ευρώπης και το χάσμα αυτό δεν φαίνεται να αμβλύνεται. Εδώ είναι ένα σημείο από το οποίο προκύπτουν σοβαρές αμφιβολίες, έως αντιδράσεις, για την ένταξη της Τουρκίας στην ΕΕ, αφού πιθανή ένταξή της θα αυξήσει σημαντικά τον μουσουλμανικό πληθυσμό της ΕΕ. 

Η εξέλιξη αυτού του ζητήματος θα καθορίσει σε πολύ μεγάλο βαθμό το κατά πόσο θα υπάρξει μία νέα κοινωνική εκδοχή του Ισλάμ στην Ευρώπη. Με άλλα λόγια, θα υπάρξει η δημιουργία του Ευρω-Ισλάμ ή θα συνεχιστεί η σημερινή προβληματική σχέση, δηλαδή, τόσο κοντά αλλά τόσο μακριά, με απρόβλεπτες συνέπειες για το μέλλον της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης αλλά και για τον ίδιο το χαρακτήρα της Ευρώπης. 

Είναι επιτακτικά αναγκαίο, οι μουσουλμάνοι στην Ευρώπη να παύσουν να στηρίζονται αποκλειστικά στις ασιατικές και βορειοαφρικανικές εκδοχές της θρησκείας τους και να αναζητήσουν ένα νέο τρόπο σύζευξης θρησκείας και καθημερινής ζωής μέσα στις βιομηχανοποιημένες κοινωνίες της Ευρώπης. Το Ισλάμ, σίγουρα, θα αποτελέσει μία από τις μεγάλες προκλήσεις στη διαδικασία μετασχηματισμού της Ευρώπης που θα αγγίξει το ευαίσθητο ερώτημα, τι σημαίνει να είναι κάποιος ευρωπαίος.  
Διαβάστε την Επικαιρότητα ΕΔΩ.....  



ΚΑΡΑΤΟΜΗΘΗΚΕ Ο ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΠΡΥΤΑΝΗΣ ΤΟΥ Α.Π.Θ. ΠΟΥ ΠΡΟΚΡΙΝΕ ΦΑΣΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ

 

Καρατομήθηκε ο αναπληρωτής πρύτανης, Ιωάννης Τζιφόπουλος, μετά τη δημοσιοποιήση βίντεο στο οποίο εμφανιζόταν να προκρίνει τη φασιστοποίηση όσων είναι σε θέσεις εξουσίας. Η παραίτηση του κ. Τζιφόπουλου έγινε αποδεκτή από τον πρύτανη του ΑΠΘ, Περικλή Μήτκα, ενώ το βίντεο έδωσε στη δημοσιότητα ο Σύλλογος Φοιτητών του τμήματος Φιλολογίας. «Φοβάμαι ότι πρέπει να φασιστοποιηθούμε όσοι είμαστε σε θέσεις εξουσίας.

Εάν παραφέρεσαι να τρως μια σφαλιάρα για να συμμαζεύεσαι, όπως γίνεται στη Γερμανία, στον Καναδά, την Αυστραλία, σε όλες τις σοβαρές χώρες του κόσμου» ανέφερε χαρακτηριστικά ο αντιπρύτανης, κ. Τζιφόπουλος. Στην ανακοίνωση που εξέδωσε η Πρυτανεία του ΑΠΘ αναφέρεται: «Ο Πρύτανης του ΑΠΘ, Καθηγητής Περικλής Μήτκας, έκανε δεκτή την παραίτηση του Αναπληρωτή Πρύτανη, Καθηγητή Ιωάννη Τζιφόπουλου.

Οι δηλώσεις του κ. Τζιφόπουλου, όπως παρουσιάστηκαν σήμερα στα ΜΜΕ, δεν εκφράζουν, σε καμία περίπτωση, τις θέσεις και τις απόψεις της Πρυτανείας του ΑΠΘ». Με βάση τον νέο νόμο οι αντιπρυτάνεις ορίζονται από τον πρύτανη και ο αντικαταστάτης του κ. Τζιφόπουλου αναμένεται να οριστεί εντός των επόμενων ημερών. «Οι τελευταίες πρωτοφανέρωτες εξελίξεις αναδεικνύουν ότι τα ελληνικά πανεπιστήμια στο σύνολό τους διοικούνται σήμερα από τις πιο αυταρχικές πρυτανείες μεταπολιτευτικά», ανέφερε ο Σύλλογος Φοιτητών Φιλολογίας στην καταγγελία του για τον κ.Τζιφόπουλο.

Από την πλευρά της η Δημοκρατική Πανεπιστημιακή Κίνηση ΑΕΙ καταδίκασε τις θέσεις που διατύπωσε ο κ. Τζιφόπουλος και κάλεσε «το σύνολο της ακαδημαϊκής κοινότητας να καταδικάσει τέτοιες απόψεις και τις πρακτικές που απορρέουν από αυτές».

 


700 ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΑ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ

 

Συναγερμός έχει σημάνει στις λιμενικές και υγειονομικές αρχές στη Κρήτη καθώς το φορτηγό πλοίο Baris, με σημαία Κιριμπάτι, που μεταφέρει από 500- 750 μετανάστες, πλέει από τα ξημερώματα της Τρίτης ακυβέρνητο, νότια της Κρήτης, λόγω μηχανικής βλάβης, γράφει το FlashNews. Το πλοίο έχει εντοπιστεί 20-30 ναυτικά μίλια ανατολικά της Κρήτης, σε διεθνή ύδατα και ενώ στην περιοχή επικρατούν άσχημες καιρικές συνθήκες με ανέμους που αγγίζουν τα 7-8 μποφόρ.

Από τα ξημερώματα βρίσκεται σε εξέλιξη μεγάλη επιχείρηση του Λιμενικού για την διάσωση τον μεταναστών στην οποία συμμετέχουν ελικόπτερα Super Puma, παραπλέοντα πλοία αλλά και πλοίο του Πολεμικού Ναυτικού. Νωρίς το μεσημέρι η φρεγάτα «ΥΔΡΑ» του ΠΝ, προσέγγισε το ακυβέρνητο πλοίο ενώ εξετάζεται το ενδεχόμενο μετεπιβίβασης των μεταναστών σε άλλο πλοίο και μεταφοράς τους σε μεγαλύτερο λιμάνι της Ελλάδας ή του εξωτερικού.

Οι αρχές προς το παρόν, αναζητούν πλοίο που θα χρησιμοποιηθεί για την επιχείρηση της εν πλω μετεπιβίβασης των μεταναστών, χωρίς ωστόσο να έχει οριστικοποιηθεί ότι τελικώς θα υιοθετηθεί η λύση της απομάκρυνσής τους από το λιμάνι της Ιεράπετρας. Την ίδια ώρα και καθώς σύμφωνα με πληροφορίες οι μετανάστες προέρχονται από χώρες της Αφρικής, έχει σημάνει συναγερμός στις υγειονομικές υπηρεσίες οι οποίες, θα κληθούν να πραγματοποιήσουν όλους τους ενδεδειγμένους ελέγχους προκειμένου να αποκλειστεί το ενδεχόμενο ύπαρξης κρούσματος Έμπολα μεταξύ των επιβατών του πλοίου.

Ο Διοικητής του Νοσοκομείου Ιεράπετρας ζήτησε ειδικές στολές και γάντια προκειμένου να δοθούν σε λιμενικούς, αστυνομικούς και γιατρούς οι οποίοι θα έρθουν σε επαφή με τους μετανάστες. Εκπρόσωποι του Δήμου, του Λιμενικού αλλά και Νοσοκομείων του Λασιθίου πραγματοποίησαν σύσκεψη, η οποία ολοκληρώθηκε λίγο πριν τις 3 το μεσημέρι, προκειμένου πρώτον να συντονιστεί ο ιατρικός έλεγχος των μεταναστών και δεύτερον να αποφασιστεί ο χώρος στον οποίο θα μεταφερθούν προσωρινά, αν τελικά δεν πραγματοποιηθεί επιχείρηση εν πλω μεταβίβασης των μεταναστών σε άλλο πλοίο και μεταφοράς τους σε άλλο λιμάνι.

Σε περίπτωση παραμονής τους στην Ιεράπετρα, εξετάζεται η προσωρινή φιλοξενία τους στο ανοιχτό Στάδιο Ιεράπετρας ενώ χώροι αναζητούνται και σε άλλα μέρη της Κρήτης. Ωστόσο, όλα τα ενδεχόμενα παραμένουν ακόμα ανοιχτά.